čtvrtek 30. července 2015

Česnek kdy sklízet

Záleží na odrůdě a průběhu vegetace (dozrává za – týdnů po výsadbě). Při správné sklizni a vhodném skladování můžete některé odrůdy skladovat až téměř do další sklizně. Poradíme vám nejen, kdy a jak česnek sklízet, ale také jak ho správně sušit a skladovat. Velmi důležité je stvol s potenciálním květem ponechat u jedné z rostlin. Právě on totiž bude indikátorem zralosti česneku.


Správná sklizeň česneku – kdy sklízet paličák? To, že je česnek zralý, poznáte podle nati. Musí být téměř suchá, maximálně zbývá 4–zelených listů uprostřed. To je ten správný okamžik, kdy je potřeba česnek sklidit.


Vyberte si k tomu suché, nedeštivé počasí a vyrývejte jednotlivé řádky pomocí vidlí nebo rýče – opatrně, abyste nezasáhli paličky česneku. Vždy s ohledem na daný druh, doba dozrávání se totiž může značně. Přikládám foto a prosím o radu kdy sklízet.


Zařazeno: Pěstování česneku, Sklize. Květní stvoly svírají úhel stupňů. O víkendu má být celkem teplo (stupňů). Je to u něj velmi podobné jako u cibule.


Sázela jsem ho letos na jaře. Dělám to pocitově jakmile mi rostliny přijdou smutné a začínají žloutnout. U česneku musíme dávat pozor na správnou dobu sklizně. Pokud ji propásneme, cibule se nám v zemi rozpadne na jednotlivé stroužky.


Nyní pomalu nastává čas, kdy by se měl česnek začít sázet. K nejranějším odrůdám patří Bjetin a Anton, které dozrávají za týdnů, a nejdéle zraje Benátčan, který můžete vyndávat ze země až týdnů po výsadbě. Pokud se sklizní zaváháte, začne se rozpadat a vydrží jen krátce. Neobejde se bez něj žádné pořádné české jídlo, proto se vyplatí věnovat mu pozornost. Kdy se pustit do sklizně?


Většinou také v červenci. Sklizeň česneku jsem letos trochu zaspal a tak jsem rozhodně nepatřil mezi ty, kteří by ho měli sklizený mezi prvními (naštěstí asi zaspali i zloději). A já prosím, jestli někdo neví, kdy, a jak dozrává česnek, který jsem zasadila na jaře.


Mám ho hodně málo, koupila jsem ten český, na trhu a byly to krásné stroužky. Jenomže ho mám maloučko, a tak kolem něj brousím a okukuji. Podle starého pravidla se česnek sklízel vždy po Sv.


Jde o pravidlo z dob První republiky. Rozsah dnešních odrůd , co se týče doby sklizně, je větší od raných, přes polorané až k pozdním. Předklíčené sazeničky samozřejmě dorostou a dozrají dřív, takže sklízet můžete už v červnu. Nejrychlejší (ale také nejméně obvyklá) je sklizeň ozimé cibule v průběhu jara.


Rozhodně však nenechávejte cibuli v zemi přezrát. Snížili byste tak úrodu ať už tím, že by shnila, nebo tím, že by se nakazila a zplesnivěla. Vhodný čas pro sklizeň cibule závisí na způsobu jejího pěstování i na poloze místa, kde ji pěstujeme.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky